03 juli 2012

Kofferbaque en de platenwinkels: Amsterdam II

Het was weer een mooie dag om door Amsterdam te gaan trekken – op zoek naar nog meer platenwinkels! Als vervolg op Kofferbaque en de platenwinkels: Amsterdam is hier deel 2. In Amsterdam zijn er volgens Platenzaken welgeteld: 22 platenwinkels in Amsterdam. Natuurlijk trekken bepaalde platenwinkels meer aan dan anderen. Daardoor heb ik - uit dit lijstje van 22 - alleen de platenwinkels genomen die mij persoonlijk boeiden. Ik ben - naast de 4 die ik de vorige keer bezocht hebt - langs 4 andere platenwinkels geweest om te kijken of er iets leuks in de schappen lag, hoe de prijs-kwaliteit verhouding was en andere potentiële factoren die de beoordeling van een platenwinkel zou kunnen aantasten.

Ik vertrok om 9 uur naar Amsterdam vanaf station Grootebroek (10 uur kwam ik aan) – onwetend dat de meeste platenwinkels pas om 11 uur en soms pas 13 uur, hun deuren open doen (waarom is dat?!). Onder het motto: 'geduld is een schone zaak', begint mijn avontuur door Amsterdam voor de tweede keer.

5. Velvet music

Na wat doelloos rondjes lopen, zwervers kijken en straatvegers klieren kan ik eindelijk bij Velvet music naar binnen. Velvet Music is een platenwinkel aan de Rozengracht. Ik heb al eens eerder een kijkje genomen in deze platenwinkel op het befaamde Record Store Day. Toen puilde de winkel uit van de mensen en ben ik er vlug doorheen gelopen. Dit was natuurlijk niet helemaal de bedoeling en vandaar dat een 2de kijk noodzakelijk was. Vandaag was dat moment daar en wat bleek? Ik was de enige in de hele winkel. Het was vroeg – dat geef ik toe.

Velvet music kun je zien als een platenwinkel die al de generieke platen wel heeft - van alles een klein beetje. Veel pop van nu en vroeger, 2de hands maar veel nieuw. Ook verkopen ze Beatles singletjes voor meer geld dan de gemiddelde student wil neerleggen en na wat vlug gebrowse, gekijk en rond gesnuffel heb ik het gauw bekeken in Velvet music. Het is een soort Free Record Shop large, een Concerto mini – geen speciale platen, niks geks om het lijf en allemaal behoorlijk binnen de kaders. Conform de regels, een gewone, normale platenboer die mij persoonlijk niet trekt.

6. Distortion Records

10 steenworpen verderop ligt aan de Westerstraat de volgende platenboer: Distortion Records. De winkel ziet er – als je door het raam naar binnen gluurt – rommelig uit. Eenmaal binnen is dat niet anders. Platen liggen gestapeld, in bakken, op de grond en overal waar je om je heen kijkt. Je moet uitkijken dat je niet over een willekeurige 12 inch struikelt of er per ongeluk één kapot trapt De winkel staat bekend om zijn garage en psychedelische rock platen en dat zijn nou genres waar ik wel van kan smikkelen. Ook hebben ze een groot assortiment indie rock platen, dance, dubstep, hip-hop en andere genres. Toch ligt het zwaartepunt bij de indie, garage en psychedelische rock.


"Baan je weg."

In de winkel ben ik de enige klant (alweer) en ik browse mijn weg naar de balie. Meneer de verkoper zit achter een gigantische bult platen op een computer naar Discogs te turen. Hij vraagt of ik iets specifieks zoek maar dat was ik niet echt. Natuurlijk vroeg ik wel waar dan die garage rockers te vinden waren en de meneer verwees mij vriendelijk naar de plek in de winkel. Al balancerend door de winkel baande ik mijn weg door de platen. Natuurlijk lagen de garage bakken bedolven onder een stapel willekeurige platen die ik “maar even aan de kant moest leggen”. Ik vond wel een paar hele toffe dingen en door mijn Cheap Time plaat dacht de verkoper dat ik een vette garage punker was. Hij pakte een stapeltje met Tyvek, The Oblivians, The Morlocks en nog meer luide, ruige, lo-fi punk. Tijdens het luisteren van de voor mij iets te ruige bandjes, moest ik mijn eigen koptelefoon wel in elkaar sleutelen. Deze winkel is echt garage in hart en nieren! De verkoper kent zijn bandjes, er liggen veel goede titels in het schap, op de vloer, tussen de tegels en god-mag-weten-waar-je-nog-meer-platen-kunt-verstoppen. Met drie dikke platen van The Troggs, Blues Magoos en Cheap Time verlaat ik de winkel; vette respect voor Distortion Records!

7. Sugar & Spice Records

Sugar & Spice Records is een niet-zomaar-platenwinkel aan de Gasthuismolensteeg. Voor mensen die het vorige stuk gelezen hebben – het zit naast Waxwell Records. De platencollectie van Sugar & Spice is klein maar voor garage rock, punk en rockabilly fans is dit wel de plek om te zijn. Veel nieuwe, bekende en onbekende titels in het genre voor een degelijke, betaalbare prijs. Soms hebben ze wat uitschieters (zo vond ik 32 euro iets te veel voor een Reatards album). Naast platen, verkopen ze ook veel oude films, boeken en andere curiosa (vandaar de niet-zomaar-platenwinkel). Het is een winkel die verschillende fysieke media verkopen met een alternatief tintje. Voor mij werkte het en ik liep vrolijk met een plaat van J.C. Satan en een Pebbles compilatie de deur uit.

8. Second Life Music

Deze platenwinkel aan de Prinsengracht is gemaakt voor ouderen, mensen met een fetish voor zolderkamerlucht en troep. Waar Distortion Records nog het overzicht kon behouden was hier de draad echt zoek. Ordenen? Waar is dat voor nodig. Te veel platen? Zet maar in het gangpad neer – zo kun je net niet bij al die platen die je eigenlijk wel wil zien. Nee, Second life music is nou niet echt mijn kopje koffie. Ik kan het allemaal - na alle platen die ik gezien heb - ook niet meer bevatten en stap met lege handen de winkel uit. Het is mooi geweest!

Amsterdam Amsterdam
De blaren van de vorige keer zijn er net af en er zitten weer een serie nieuw bij. Mijn portemonnee is beschaafd vol gebleven en het was een bescheiden dagje platen shoppen. Toch zal ik zeker een paar van deze namen onthouden want wat zijn er toch leuke platenwinkels in Amsterdam! Mensen die nog tips hebben voor platenwinkels binnen en buiten Amsterdam mogen het zeggen, ik bezoek ze graag!